Home Scrieri BMW M235i vs 2002 tii – Renașterea

BMW M235i vs 2002 tii – Renașterea

by alin

În România de azi, imaginea BMW este contrastantă. Simbol al opulenței pentru cei care-și duc traiul de pe azi pe mâine, emblemă a bunăstării pentru cei care au posibilitatea să cumpere un model nou sau o cale accesibilă prin care amatorii de mașini înmatriculate în Bulgaria să se facă remarcați – sigla alb-albastră a primit atât de multe etichete negative, încât cei mai mulți dintre noi am uitat care este de fapt caracterul mașinilor bavareze. Astfel, marca BMW a ajuns să fie asociată cu un X6 parcat cu nesimțire pe mai multe locuri, în loc să fie sinonimă cu sportivitatea pregnantă a unui coupé agil, sublim și inevitabil, molipsitor.

BMW_2002_M235i (5)
Din fericire, BMW M235i pare a fi proiectat special pentru a transmite și a (re)institui toate aceste atribute. Compactă, însă cu proporții seducătoare, noua Serie 2 se vrea a fi chintesența caracterului bavarez, dincolo de orice artificii dramatice ieșite din tipare. Botezat după noua nomenclatură a mărcii, cel mai mic coupé din gamă este de fapt succesorul Seriei 1 Coupé, care se dorea o alternativă mai atrăgătoare pentru cei speriați de liniile controversate ale hatch-ului. Ei bine, însă, dacă în cazul generației anterioare, coupé-ul își arăta clar originile prin secțiunea frontală preluată integral de la hatchback, Seria 2 a primit o înfățișare distinctă, menită să facă o diferențiere clară între modele.

BMW_2002_M235i (11)
Proporțiile Seriei 2 sunt mai echilibrate decât cele ale predecesorului său, linia geamurilor mai înaltă și plafonul coborât desăvârșind silueta de coupé sportiv. Capota lungă a motorului și consola spate scurtă încearcă parcă să anticipeze distribuția egală a maselor pe cele două punți, ce garantează o dinamică foarte echilibrată. Și pentru că Seria 1, modelul de la care micul coupé își trage platforma tehnică, nu este tocmai candidatul ideal la un concurs de frumusețe, bavarezii au creionat o înfățișare mult mai curată și, implicit, mai plăcută ochiului.

BMW_2002_M235i (17) BMW_2002_M235i (16) BMW_2002_M235i (19)

Grila dublă de mari dimensiuni este încadrată între două blocuri optice mai aplatizate decât cele ale Seriei 1, care inspiră mașinii un aspect mai dinamic. Desigur, agresivitatea lui M235i este datorată în mare măsură spoilerului frontal, cu prize de aerisire ample, cele laterale fiind traversate de două lamele argintii – semnătura specifică a modelelor M Performance.

Originile

Pentru mulți fani ai mărcii, compactul Seria 2 a fost văzut ca o revenire la origini. Și nu este doar o coincidenţă de nume că povestea de succes a coupé-urilor sportive de la BMW a început tot cu cifra 2. Lansat la sfârșitul anului 1968 de o companie care încă se străduia să-și revină după cel de-al Doilea Război Mondial, BMW 2002 practic a definit conceptul de sedan sport compact (chiar dacă avea numai două portiere), salvând astfel întregul grup de la faliment. Bayerische Motoren Werke nu era nici pe departe o marcă de volum în acele vremuri și părea că va rămâne pentru totdeauna un jucător din liga a doua, în urma unor giganți precum Volkswagen sau Mercedes-Benz.

BMW_2002_M235i (4)
Însă 2002 a schimbat totul. A reușit să îmbine inspirat o mașină de zi cu zi cu o doză serioasă de sportivitate și complexitate tehnologică, demonstrând că performanța nu înseamnă doar viteza în linie dreaptă. BMW 2002 a reușit să pună laolaltă manevrabilitatea unei mașini sport și un habitaclu spațios, care putea primi în condiții bune patru pasageri – și care, grație geamurilor ample, oferea o vizibilitate perimetrală excelentă.

În plus, 2002 avea un portbagaj mare, utilizabil, iar reputația tot mai bună a bavarezilor în ceea ce privește calitatea produselor lor se transforma într-un un argument serios în ochii clienților care nu-și doreau un sedan clasic, cu patru portiere, dar care nici nu se vedeau conducând un roadster britanic exotic. Rezultatul acestei rețete inspirate s-a materializat într-un model economic, accesibil, dar, în același timp, și într-o mașină sport extrem de molipsitoare pentru cei care ajungeau să se bucure de performanțele sale. În consecință, nu mai puțin de 860.000 de exemplare au fost comercializate până în 1977, când 2002 a fost înlocuit de prima generație a Seriei 3.

BMW_2002_M235i (43)
Deși a fost disponibil în numeroase versiuni de-a lungul carierei sale, 2002 a rămas în inima pasionaților alături de trei litere magice: „tii”. Născut din dorința de a respecta strictele reglementări de poluare din Statele Unite, 2002 a adoptat un sistem de injecție mecanică Kugelfischer, care nu doar că a eliminat toate capriciile asociate unui carburator, dar a adus și un spor notabil de performanță. Cu un propulsor de 2,0 litri capabil de 130 CP și 176 Nm, 2002 tii oferea performanțe comparabile cu mașinile sport ale vremii. Cuplat la o transmisie manuală cu patru trepte – opțional fiind disponibile atât o unitate Getarg cu cinci trepte, cât și o automată cu 3 rapoarte – motorul se simțea potent pe o plajă largă de turații, făcând cele 1045 kg ale maşinii să ajungă la 100 km/h în mai puțin de 10 secunde. Poate că după standardele de azi, nu pare cine știe ce, dar în 1971, asta era o reușită demnă de o mașină cu pretenții sportive!

Renașterea speciei

40 de ani mai târziu, bavarezii propun aceeași rețetă, însă la o altă scară. BMW M235i este un adevărat cocktail de tehnologii, fie că vorbim de propulsorul N55 cu șase cilindri în linie, injecție directă de benzină și supraalimentare TwinPower, despre transmisia Steptronic cu 8 trepte sau despre platforma tehnică complexă, menită să pună toată puterea pe asfalt în cel mai eficient mod cu putință. Și când vorbim de 326 CP și 450 Nm, scenariul prin care aceste resurse se materializează în perfor-manțe concrete nu este deloc simplu. În plus, ca orice mașină modernă, bavarezul este îmbuibat de sisteme de siguranță activă și pasivă, care atrag de multe ori o greutate considerabilă – M235i are o masă proprie de 1545 kg, adică cu 50% mai mult decât predecesorul său spiritual – diluând tocmai agilitatea pe care o aștepți de la un coupé atât de compact. Totuși, micul BMW reușește să fie o mașină sprintenă, ușoară, pe care o simți precum un costum elastic, care se mulează pe tine și prin care ai un contact perfect cu mediul exterior.

BMW_2002_M235i (12)
Scaunele sport te țin strâns pe viraje, fără a deveni însă inconfortabile, iar volanul M Perfomance îmbrăcat în Alcantara este o delectare pentru palme. Disponibil opțional pentru o sumă pe măsură (1500 de euro), acest volan dispune de un display care-l transformă într-un adevărat sistem de telemetrie on-bord. De aici poți vedea cronometra accelerații și timp pe circuit – pentru asta vei avea nevoie de nișe senzori care se montează în exterior – sau poți analiza o serie de caracteristici ale mașinii care nu sunt afișate în mod normal de computerul de bord. Pe lateralele acestui display poziţionat central se află două rânduri de LED-uri, care atunci când volanul M Perfomance este activ, anunță momentul optim pentru schimbarea treptelor de viteză exact ca într-un monopost de Formula 1!

BMW_2002_M235i (22)
Însă nu numai volanul, ca obiect în sine, este impresionant, ci și modul în care direcția sport variabilă își adaptează demultiplicarea și asistarea în funcție de scenariu. Deși are resurse suficiente pentru a fi campion la „liniuțe”, M235i întră cu adevărat în elementul său când ajunge pe un drum virajat. Aici, suspensia adaptivă devine mai fermă în poziția Sport a sistemului Driving Experience Control, eliminând orice urmă de ruliu și mascând astfel masa mașinii. BMW M235i se simte predictibilă chiar și la ieșirea din virajele strânse, unde cei 326 CP pot rupe ușor aderența, însă într-un mod perfect controlabil.

BMW_2002_M235i (37)
Ajutat de sistemul launch control – care se activează într-o manieră foarte simplă, cu starea Sport+ a sistemului Driving Experience Control activă, fiind necesară doar apăsarea concomitentă a celor două pedale până este confirmată activarea, după care se eliberează frâna – BMW M235i atinge 100 km/h în 4,8 secunde, continuându-și aprig aplombul până la 250 km/h, unde este limitat de creierul electronic al motorului.

Moștenire puternică

Surprinzător, dincolo de această prăpastie între cifre, M235i și 2002 tii încă mai au gene comune. Ambele îmbină foarte bine utilizabilitatea zilnică cu abilități de mașină sport dedicată. În oricare dintre cele două îți poți potoli oricând setea de adrenalină, însă, în timp ce în Seria 2 trebuie să ai multă stăpânire de sine pentru a-ți ține în frâu pornirile huliganice, 2002 trebuie provocat pentru a-și dezvălui caracterul coleric.

Și totuși, pentru un necunoscător, 2002 tii pare inofensiv. Caroseria compactă, cu linii drepte și volume definite clar, pare schițată după sintagma „funcția dictează forma”. Apoi, anvelopele anemice încalță jante de 13 inchi, care în ziua de azi nu se mai găsesc nici pe mașinile de clasă mini sau mică.

BMW_2002_M235i (39)
Însă acesta este de fapt, secretul lui 2002: nu te previne prin nimic ce vei simți la volanul ei. Și ce volan! Pe cât de mici sunt roțile acestui BMW clasic, pe atât de mare este „colacul” de care trebuie să tragi ca să-i controlezi direcția de deplasare. Dimensiunile nu sunt întâmplătoare, pentru că astfel se creează efectul de pârghie necesar pentru a-l acționa cu ușurință – în condițiile în care direcția nu este asistată.

La ani lumină de numeroasele posibilități de reglare pe care ți le oferă o mașină contemporană, în BMW 2002 ai nevoie de un timp de acomodare pentru a-ți găsi poziția la volan. Scaunul pivotează pe o singură direcție, iar unghiul spătarului este ultima șansă de a găsi un compromis dacă nu te simți confortabil. De fapt, în 2002 tu te „ajustezi” după mașină. Simplitatea unor elemente este pur și simplu uluitoare. De exemplu, centura de siguranță nu este nici mai mult nici mai puțin decât chingă agățată de montantul central, pe care o ancorezi de o ansă metalică situată între scaune atunci când o porți.

BMW_2002_M235i (68) BMW_2002_M235i (59)
Din momentul în care roteşti în contact cheia simplă și până se trezește la viață vechiul motor de 2,0 litri trec câteva secunde, în care electromotorul suplinește rolul unei pompe de benzină electrice din mașinile contemporane. Însă odată pornit, propulsorul se stabilizează imediat la turația de ralanti, fără să se înece, fără să tușească, exact ca unul modern. Desigur, meritele se duc către injecția mecanică Kugelfischer, care calculează precis debitul de benzină, optimizând funcționarea motorului pe toate regimurile de turație.

BMW_2002_M235i (51) BMW_2002_M235i (52)
 BMW_2002_M235i (48) BMW_2002_M235i (53)
2002 este o mașină șocant de plăcută la condus, chiar și la viteze mici. Volanul subțire, cu un singur strat de piele care te izolează de metalul din care este făcut, oferă un feedback pe care nici o altă mașină modernă nu îl mai poate produce. Drumul se transformă într-un portativ uriaș, pe care apar, din când în când, note muzicale. Roțile anterioare sunt precum clapele unui pian, iar volanul din mâinile tale vibrează asemenea corzilor din acest instrument nobil, transformând o experiență uzuală într-o adevărată simfonie de pilotaj.

BMW_2002_M235i (40)
La turații scăzute, motorul lui 2002 tii impresionează prin cuplul omniprezent, ce face mașina extrem de docilă, însă dincolo de 3500 rpm începe să se manifeste acea latură sportivă despre care am tot vorbit mai sus. Iar grație masei proprii reduse și a unui centru de greutate coborât – deși „cupola” înaltă a habitaclului sugerează exact contrariul – cei 130 CP pot fi exploatați din plin, fără a avea vreo clipă o senzație de nesiguranță. Suspensiile permit un ruliu moderat pe viraje, însă mașina este permanent stabilă, comunicativă și perfect controlabilă. Comportamentul supravirator apare mai târziu decât ar sugera anvelopele late de 185 mm, iar atunci când 2002 pierde aderența, o face doar la dorința celui care o controlează. Puntea spate independentă impresionează până și astăzi prin comportament, însă la începutul anilor `70 era o soluție revoluționară, mai ales că exoticele vremurilor încă aveau punți rigide – Maserati Ghibli sau Alfa Romeo Montreal fiind doar două dintre ele.

Deși are tamburi pe puntea spate, 2002 tii frânează foarte bine. Și asta pentru că printre modificările prin care a trecut un 2002 simplu, cu carburație, pentru a devenii „tii” au existat câteva îmbunătățiri ale sistemului de frânare: un cilindru principal mai mare, discuri cu diametru mărit pe față, etriere mai puternice, iar în spate, tamburii existenți au primit pistonașe mărite.

BMW_2002_M235i (57)
Desigur, fără niciun fel de asistenți electronici, cei obișnuiți ca mașina să le poarte de grijă vor fi înspăimântați de 2002 tii. Aceasta trebuie respectată, precum un supercar modern, de câteva ori mai puternic, însă, în mâinile unui pilot experimentat, se va transforma într-o doză uriașă de distracție.

Urmașul înzestrat

Noul M235i s-a născut în alte vremuri. BMW este liderul segmentului de lux la nivel mondial și tocmai a înregistrat un prim trimestru al lui 2014 prolific. Bavarezii sunt în continuare printre pionierii industriei auto, înregistrând premieră după premieră în sfera tehnologiilor mai mult sau mai puțin convenționale. Așa că dimensiunile reduse ale Seriei 2 Coupé nu înseamnă că mașina asta a fost ocolită de bunătățile tehnologice pe care le au suratele sale din segmentele superioare. Iar asta îl face un model care poate fi deopotrivă atât docil, confortabil și practic, cât și sportiv, ba chiar huliganic în anumite ipostaze.

BMW_2002_M235i (34)
Sunetul celor șase cilindri pur și simplu te provoacă să strivești pedala de accelerație – aria metalică a motorului fiind acompaniată de șuieratul profund al turbinei -, armonizându-se într-o simfonie irezistibilă. Schimbările de trepte sunt condimentate de un mormăit tot mai des întâlnit printre mașinile sport ale momentului, făcându-te să te joci cu cele două padele din spatele volanului tocmai pentru a te bucura de acest sunet iar, și iar, și iar…

BMW_2002_M235i (33)
Paradoxal, deși M235i dispune de toate tehnologiile extrem de complicate – care au fost cumva înghesuite într-o mașină atât de compactă – nu îți lasă niciodată impresia de artificialitate. Ba din contră, asemenea sentimentului pe care îl trăiești la volanul lui 2002 tii, ai senzația că tu ești cel talentat, că mașina este 100% în mâinile tale și că electronica este undeva în umbră, intervenind doar atunci când lucrurile tind să scape de sub control.

La 46.810 de euro, cât costă un BMW M235i în echiparea de bază, vei găsi multe alternative mai practice, mai confortabile, mai elegante sau chiar mai puternice. Însă, așa cum a făcut-o și BMW 2002 tii acum 40 de ani, coupé-ul bavarez reușește cumva să îmbine toate aceste atribute într-o ecuație extrem de incitantă. Poate că prețul nu se mai numără printre atuuri, însă BMW trăiește acum alte vremuri, oferind unele dintre cele mai avansate tehnologii ale prezentului. Iar din această perspectivă – cea a inovaţiei – BMW M235i este demn de statutul de succesor al legendarului 2002 tii, constituindu-se într-un viitor simbol, care va cuceri și va influența generații întregi.

BMW_2002_M235i (7)

 

Specificații:

BMW 2002 tii

AN DE FABRICAȚIE: 1972 •

MOTOR: 1.990 cm3, L4, benzină •

PUTERE: 130 CP/5.500 rpm •

CUPLU: 176 Nm/4.000 rpm •

TRANSMISIE: manuală cu cinci trepte, tracțiune spate •

PERFORMANŢE: 9,2 sec 0-100 km/h, 189 km/h •

CONSUM: (u/e/m) 12,9/8,3/9,3 l/100 km, n.c. g CO2/km •

DIMENSIUNI (Lxlxh): 4.470×1.590×1.410 mm •

AMPATAMENT: 2.500 mm •

MASĂ PROPRIE: 1.066 kg •

PORTBAGAJ: 450 litri

 

BMW M235i

PREŢ de la 46.810 euro, cu TVA •

MOTOR: 2.979 cm3, L6, benzină turbo •

PUTERE: 326 CP/5.800-6.000 rpm •

CUPLU: 450 Nm/1.300-4.500 rpm •

TRANSMISIE: automată cu opt trepte, tracțiune sapte •

PERFORMANŢE: 4,8 sec 0-100 km/h, 250 km/h •

CONSUM: (u/e/m) 10,3/5,9/7,6 l/100 km,  176 g CO2/km •

DIMENSIUNI (Lxlxh): 4.454×1.774×1.408 mm •

AMPATAMENT: 2.690 mm •

MASĂ PROPRIE: 1.545 kg •

PORTBAGAJ: 390 litri

Credit Foto: Bogdan Paraschiv

You may also like

Leave a Comment