Saab 900 Turbo — Pui de Draken

Cu dubla titulatură de „primul Saab modern” și totodată „ultimul Saab adevărat” – 900 Turbo este unul dintre cele mai râvnite modele în rândul colecționarilor.

Iată povestea lui Cristi Gașpar, unul dintre fericiții care se pot bucura și astăzi de caracterul unic al unui Saab:

Lansat în 1979, Saab 900 a fost bazat pe platforma tehnică a predecesorului său 99, însă era mai mare, confortabil și mult mai sofisticat. Produs de-a lungul a 15 ani în patru forme de caroserie (hatchback cu trei uși, hatchback cu cinci uși, berlină cu patru uși, iar din 1986 și un cabriolet), suedezul a introdus numeroase dotări inovatoare pentru vremea aceea – și ar fi suficient să amintim filtru de particule pentru habitaclu. Vorbim de 1979, da?

img_0772

Platforma tehnică avea o arhitectură unică în industria auto, cu motor amplasat longitudinal, înclinat la 45 de grade pentru a păstra o linie cât mai joasă și mai aerodinamică a caroseriei. Și asta nu e tot – propulsorul avea volantul în partea in față și transmitea puterea către cutia de viteze amplasată dedesubt printr-un lanț triplu. Pentru că așa a văzut dintotdeauna Saab lucrurile – diferit de restul lumii.

img_0770

Ergonomia din interior era mult peste ce ofereau celelalte modele ale perioadei, cu planșă de bord orientată în jurul șoferului și comenzi marcate clar. Și lizibilitatea instrumentarului de bord era excelentă, cu caractere și martori de mari dimensiuni. Parbrizul avea o curbură neobișnuită, pentru a îmbunătăți vizibilitatea, care te trimite imediat cu gândul la paralela Saab-avioane.

Processed with Snapseed.

Dar până la urmă, influențele sunt cât se poate de clare: produse complexe, overengineered, care puneau accentul pe performanță, confort dar mai ales pe siguranță.

Processed with Snapseed.

Performanță… performanță… Saab 900 Turbo, da? Pare înaintea vremurilor sale? De fapt, motorul turbo de 2,0 litri cu 8 valve a fost moștenit de la Saab 99, care l-a primit pe final de carieră, în 1978. Adică la doar patru ani după primul 911 Tubo, 930. Însă în timp ce Porsche căuta să folosească toate energiile din lume pentru a face o mașină rapidă, Saab voia doar să aibă ceea mai echilibrată mașină de pe piață: sprintenă, plăcută la condus, confortabilă, spațioasă și ușor de întreținut. Și este incredibilă fiabilitatea acestor motoare turbo născute într-o perioadă în care tehnologia era încă fragilă. Există multe exemplare care au trecut de 500.000 km fără intervenții majore asupra motorului, ba chiar există și cazuri documentate de modele Saab 900 Turbo cu peste 1.000.000 km.

Processed with Snapseed.

 

Designul este „love or hate” – mai mult spre love astăzi, mai ales dacă vine la pachet cu nostalgia – însă n-ai cum să nu rămâi impresionat că o mașină lansată acum 37 de ani arăta atât de modern. Probabil că din acest motiv îl văd mulți ca „primul Saab modern”.

Iar „ultimul Saab adevărat” vine din faptul că succesorul său, care a purtat același nume între 1994 și 1998, a fost bazată pe o platformă de origine GM. Adio motor pus invers, adio parbriz foarte curbat, bun venit piese de Opel. Și de-atunci, Saab nu s-a mai vindecat, dându-și ultima suflare în 2012. Mare păcat!