BMW 320d vs Mercedes-Benz C 220d – Șah la regele dinamicii

Chiar dacă avalanșa modelelor de nișă au făcut ca războiul tradițional să se întindă și pe alte fronturi, Mercedes-Benz și BMW încă se luptă pentru supermația unor modele care reprezintă cel mai bine propriile valori. Iar de vreo 2 ani încoace, Seria 3 a condus detașat clasamentele clasei medii premium, oferind un pachet dinamic imbatabil, împachetat impecabil. Însă asta e pe cale să se schimbe, pentru că vecinii din Stuttgart tocmai au lansat un „Baby S” care lovește, exact unde bavarezii se așteptau mai puțin: la capitolul dinamică.

BMW_320d_vs_Mercedes_220d (21)
Istoria recentă a celor de la Mercedes-Benz a fost o adevărată revoluție eterogenă în aproape toate segmente, unele dintre ele în premieră pentru marca din Stuttgart: modele sport și coupe-uri, hatch-uri cu tracțiune față, crossovere și SUV-uri, ba chiar și MPV-uri sau van-uri. Așa că te-ai putea gândi că nucleu central al germanilor, clasele C, E și S au fost neglijate, setea de expansiune făcând ca toată atenția să fie concentrată pe noile nișe. Însă, deși noile modele au împins expansiunea Mercedes-Benz către noi recorduri de vânzări, sedanurile convenționale încă se vând în număr mare. În plus, acestea joacă și rolul de ancoră percepțională, pentru că sub aceste siluete este păstrat cu sfințenie spiritul Mercedes-Benz autentic, care caracterizează mașinării solide și  super-tehnologizate, menite să prioritizeze satisfacția pe termen lung mult peste entuziasmul de moment.

BMW_320d_vs_Mercedes_220d (25)
Noua Clasă C este o mașină îmbibată de tehnologie, conferind totodată o senzație de lux modern atunci când iei un loc în interiorul superb finisat. Paradoxal, reușește totodată să te facă să te simți într-un Mercedes autentic, iar clienții tradiționali vor aprecia asta mai mult decât evoluția în sine. Este solid, îți inspiră încredere și te lasă să te relaxezi ca în nicio altă mașină din segment. Și cu toate acestea, ținuta de drum este cu mult mai fermă decât în cazul generației precedente, de parcă Mercedes ar fi încercat să îmbine tot ce este mai bun din ambele lumi: cea a confortului placid cu cea a dinamicii tipică vecinilor  bavarezi. Da, noua Clasă C nu este doar o revoluție în sfera luxul, a tehnologiei și a confortului, dar face o mutare dramatică în segmentul clasei medii premium: șah la regele dinamicii, BMW Seria 3.

BMW_320d_vs_Mercedes_220d (13)
Deși ne-a luat ceva să ne obișnuim cu designul Seriei 3 F30 – mai ales cu farurile care se prelungesc până la calandrul dublu –  generația lansată de BMW la sfârșitul lui 2011 este un real succes. Chivernisită cu toate deliciile tehnologice de la suratele din clasele superioare, berlina de clasă medie a impresionat încă de la debut prin dinamica sa excepțională, chiar și în cazul motorizărilor de bază. Desigur, lista de atribute este mult mai lungă, numărând un interior mai spațios, finisaje mai bune și materiale atent lucrate. Chiar și azi, la 3 ani de la debut, Seria 3 se simte la fel de fresh – asta deși facelift-ul bate la ușă. Capota lungă, consolele scurte – caracteristici ce anunță distribuţia egală a masei pe punți – sau linia joasă a plafonului sunt trăsături ce desăvârșesc o siluetă dinamică, indubitabil bavareză, dar actualizată la exigențele curente.

BMW_320d_vs_Mercedes_220d (3)
Însă noul Mercedes-Benz Clasa C este un adevărat game changer în clasa medie premium. Supranumit „baby S-Class”, sedanul german duce mai departe liniile de design ale navei amiral a constructorului din Stuttgart, fiind foarte asemănător cu aceasta indiferent de unghiul din care îl privești. Deși blocurile optice frontale cu becuri halogen – cu care era echipat modelul testat – știrbește puțin din exclusivismul estetic, pachetul AMG Line arată halucinant, detașându-se de orice alt rival din segment. Nicio altă mașină din segment nu transmite această deziderabilitate pură, făcându-te să ți-o dorești atât emoțional cât și rațional.

BMW_320d_vs_Mercedes_220d (4)
Iar dacă te-a cucerit exteriorul Clasei C, atunci interiorul te va face să te gândești serios de ce resurse financiare dispui, pentru că-ți vei dori să te muți permanent în mașina asta. Desigur, spațiul la cap nu te va lăsa să te simți confortabil pe locurile din spate – mai ales dacă optezi pentru o trapă panoramică precum cea cu care era echipat modelul testat – însă modul în care arată și se simte noua Clasă C setează noi standarde în segment. În condițiile în care interiorul vechii generații era funcțional, plăcut, dar la fel de sexy precum Angela Merkel, noul model cucerește instantaneu cu liniile fluide, materialele atent alese și tehnologiile inovatoare, preluate de la Clasa S. De fapt, dacă te dai jos din limuzina tocmai amintită și urci în acest model în miniatură a acesteia, te vei simți foarte familiar cu forma planșei de bord și cu dispunerea comenzilor. Unii vor contesta display-ul flotant al sistemului de infotainment – disponibil în două dimensiuni, de 7 și 8,4 inchi – însă tocmai această soluție permite integrarea unei interacțiuni multimedia contemporane fără a dilua însă în vreun fel liniile clasice ale interiorului.

BMW_320d_vs_Mercedes_220d (42)
Iar dacă până acum Seria 3 era lider detașat în ceea ce privește tehnologiile, având cel mai evoluat sistem de infotainment, cea mai bună conectivitate și cel mai complex head-up display, acum lucrurile nu mai stau la fel de roz pentru bavarez. Poate că singurul capitol la care BMW-ul este în continuare superior este ergonomia comenzilor, însă acest avantaj este unul subiectiv, fanii Mercedes-Benz familiarizându-se rapid cu noua Clasă C. În cazul modelelor testate, situația este compensată oarecum de echiparea BMW Individual prezentă pe Seria 3, care oferea un interior din piele albă foarte impresionant. Detalii precum fețele de uși acoperite cu piele împletită manual sau însăși senzația pe care o inspira textura fină a materialul transformă radical habitaclul, oferind un nivel de exclusivism specific unor modele cotate cu câteva clase mai sus. Cu toate acestea, atenția la detalii din Clasa C nu poate fi egalată, iar planșa de bord îmbrăcată în piele este o dotare pe care nici măcar pachetul Individual de pe Seria 3 nu o egalează. În plus, funcția de ionizare a aerului din habitaclul și odorizantul integrat în sistemul de climatizare sunt doar câteva dintre premierele aduse de Clasa C în segment și pe care rivalii săi încă nu le au pe lista de opțiuni.

BMW_320d_vs_Mercedes_220d (16)
Însă revoluția adusă de Clasa C nu este doar vizuală, ci și tehnologică. Platforma tehnică este în totalitate noua, având mult aluminiu în componență (41%, mai exact) și va sta la baza viitoarelor modele cu tracțiune spate din gama Mercedes-Benz. Asta înseamnă că deși noua generație este cu 95 mm mai lungă decât predecesoarea acesteia, masa proprie a scăzut cu până la 100 kg, în funcție de versiune. Implicit, eficiența energetică a fost și ea îmbunătățită, noul model având un consum mai mic cu 20 de procente.

BMW_320d_vs_Mercedes_220d (6)
Masa proprie redusă a noului C se resimte și prin performanțele dinamice sensibil îmbunătățite comparative comparativ cu predecesorul său. Astfel, deși motorizarea C220 BlueTEC nu a suferit modificări – oferind tot 170 CP și 400 Nm, transmiși către puntea spate printr-o transmisie automată cu șapte rapoarte – noul model accelerează până la 100 km/h în 7,4 secunde (mai rapid cu 0,7 secunde decât vechea generație) și poate atinge o viteză maximă de 233 km/h. Surprinzător, rivalul bavarez prezent în acest test comparativ reușește să atingă 100 km/h în același interval, însă are avantajul unui sistem de tracțiune integrală xDrive – modelul cu tracțiune spate fiind cu 0,1 secunde mai lent. Însă se spune că nu contează nu numai destinația, ci și modul în care ajungi acolo. Iar la acest capitol, BMW Seria 3 se simte depășită de rafinamentul Clasei C. Antifonarea foarte bună face ca sunetul motorului diesel de 2,1 litri de pe Mercedes să fie abia perceptibil în timpul accelerărilor, în timp ce propulsorul bavarezului are un ronțăit mai „rudimentar”, părând că se forțează mai mult să țină pasul. Paradoxal, deși motorizarea 320d pare mai puternică la prima vedere, oferind 184 CP, pierde la capitolul cuplu maxim, acolo unde bavarezul are un handicap de 20 Nm comparativ cu rivalul din Stuttgart. În plus, Merc-ul livrează toți cei 400 Nm de la numai 1.400 Nm, având un răspuns mai bun la accelerare. Chiar dacă transmisia Steptronic cu opt rapoarte a Seriei 3 este mai evoluată tehnologic, nu reușește să facă diferența, unitatea de pe Clasa C comportându-se foarte bine în toate situațiile.

BMW_320d_vs_Mercedes_220d (1)
Ținuta de drum este un alt aspect în care Mercedes-ul se remarcă prin rafinament. Deși setarea sportivă a trenului de rulare îl aduce foarte aproape de abilitățile dinamice ale Seria 3 atunci când este condus sportiv, noul C rulează mai echilibrat, într-o liniște deplină, unduindu-se elegant peste denivelări chiar și în lipsa suspensiei Airmatic – ce aduce o altă premieră în clasa medie. Deși BMW-ul din acest test comparativ dispunea de jante de 16 inchi, care avantajează confortul, singurele momente în care Clasa C se simțea mai rigidă în sensul rău al cuvântului erau cele în care trecea peste denivelări scurte.

La limită, cele două modele se comportă asemănător, având un comportament ușor subvirator. Și asta în condițiile în care Seria 3 avea tracțiune integrală – modelul cu tracțiune spate trecând în sfera supravirării atunci când este abuzat – în timp ce Clasa C era propulsat doar de roțile posterioare. Mai mult de-atât, sistemul ESP al Mercedes-ului nu poate fi decuplat în totalitate, el fiind doar mai permisiv în cazul setării Sport + a sistemului Agility Control. Așa că sedanul celor de la BMW rămâne alegerea celor cu dare de mână într-ale pilotajului sportiv, având însă un avantaj minor, care nu stă în picioare în fața deciziei de achiziţie a unui cumpărătorului de rând.

BMW_320d_vs_Mercedes_220d (58)
Mult mai importante vor fi în ochii clienților sistemele de asistare a conducerii, unde Clasa C rupe barierele segmentului din care face parte și oferă tehnologiile prezente pe Clasa S. Prin aportul unei camere frontale stereo și a unui radar complex, „baby S-Class” vede obstacolele care apar pe traiectoria acestuia – implicit și pietonii – și poate interveni pentru a evita o situație periculoasă. Mai mult, sistemul de cruise control adaptiv Distronic Plus with Steering Assist poate prelua integral controlul mașinii, fiind foarte aproape de conceptul de autonomous driving. De dragul comparației, merită amintit că și Seria 3 dispune de cruise control adaptiv, însă trebuie să se recunoască inferior în fața pleiadei de tehnologii prezente pe Clasa C.

BMW_320d_vs_Mercedes_220d (25)
În ciuda rafinamentului și a senzației de liniște interioară pe care o transmite C-ul, este dificil să-l privești ca pe un Mercedes-Benz tradițional. Și nici nu e unul, pentru că designul exterior modern se rupe de trecut, în timp ce interiorul este o capodoperă, cu linii curate și cu o iluminare ambientală fermecătoare. Astfel, reușește cumva să fie luxuriant, fără a trece însă în sfera opulenței excesive. Iar tehnologia de dedesubt poate fi numită oricum altfel dar nu tradițională, chiar dacă duce mai departe tradiția Mercedes-Benz în domeniul asistării conducerii și a siguranței. Indubitabil, noua Clasă C este un succes, fără a încerca însă să copieze caracterul sportiv al Seriei 3. Iar asta este o veste foarte bună, pentru că există deja o Serie 3 care se achită perfect de sarcinile pentru care a fost creată – cea produsă de BMW.

Foto: Bogdan Paraschiv