Am condus noul BMW Seria 6 Gran Turismo. Acum aștept amenzile

Îmi place să cred că nu sunt vitezoman. Adică nu prea depășesc limitele legale de viteză… atunci când nu mă grăbesc undeva. Problema e că întotdeauna am motive să mă grăbesc. Pentru că tot timpul plec târziu și de cele mai multe ori ajung la timp. Dar nu, nu sunt vitezoman. Mașina mea de-acasă nu a mai depășit 140 km/h de vreo 4-5 ani. Că doar n-am mai scos-o din București de atunci.

Cert e că am reușit să mă aduc în starea de grabă absolută la acest eveniment BMW despre care urmează să vă spun. Și nu o dată, ci de fiecare dată când am ieșit cu o mașină la test. Povestea cu X3 este deocamdată sub embargo, așa că nu pot încă să povestesc cât de repede atinge 250 km/h și cu ce viteze poate să țâșnească din viraje. Însă pot să vă confirm că noua Seria 6 Gran Turismo este o mașină mare, spațioasă, confortabilă, dar cu suflet atletic.

Nici nu mai țin minte când am scris ultima dată impresii la cald despre o mașină pe care am condus-o. Probabil că-n vremea în care lucram la AUTO BILD și aveam obligația de a scrie și pe site câteva senzații de la fața locului. Dar am făcut-o de fiecare dată pentru că trebuie și n-am înțeles niciodată graba unor colegi de a publica primii textele, de a scrie un „TEST ÎN PREMIERĂ NAȚIONALĂ”. Unde mai pui că în cazul în care erau singurii jurnaliști români care participau la eveniment – cum am fost eu de data asta la BMW – apărea și expresia „exclusivitate națională”. Ce să mai… ți se sterpezesc dinții de cum citești titlul. Un fel de „am prins mașina aproape virgină, n-au alegat-o decât toți jurnaliștii din vestul Europei înainte”. Care, apropo, și-au scris deja impresiile și materialele, deci totul este oricum la liber pe net. Însă în șogoreala asta dintre noi, jurnaliștii români (pentru că toți scriem cam despre aceleași mașini, în aceleași perioade de timp, când devin disponibile la test-drive în țară), EU AM FOST PRIMUL care a condus noul BMW Seria 6 Gran Turismo. Și acum scriu în PREMIERĂ intergalactică un text de genul ăsta pe Maşinistul.

Pur și simplu mi-a plăcut mașina asta și vreau să se facă dreptate. Să știe lumea că BMW Seria 6 Gran Turismo este un companion de viață superb. Merge de oraș (pentru că mărimea stabilește ierarhii și tranşează orice duel din jungla urbană, așa că hai să nu mai prefacem că ne plan smarturile), rulează impecabil la viteze de autostradă (abia de la 200 km/h devine deranjant zgomotul de vânt), plutește peste denivelări ca o Seria 7, are eleganța necesară pentru a te însoţi la ceremonii, merge bine și de concedii pentru că are portbagajul cam cât dresingul unui cuplu, dar reușește să păstreze o doză de subtilitate care merge la fix cu întâlnirile de business unde nu vrei să ieși în evidență. Unde mai pui că o motorizare competentă (și cam toate sunt, cea mai anemică având 258 CP) îi dă și un suflu sportiv.

Toate aceste atuuri le avea și predecesoarea sa, Seria 5 Gran Turismo. Numai că arăta atât de ciudat, încât și cei de la BMW au recunoscut că au avut un copil urât. Nici nu mai conta că-i spațioasă și plăcută la condus, că-i construită pe platformă de Seria 7 și că doi copii de 5 ani ar putea să sară pe bancheta din spate fără să atingă plafonul. Seria 5 GT părea un fel de X6 lăsat cu botul pe labe, sau o mașină-capcană în care teroriștii n-au pus suficient explozibil ca s-o arunce în aer, așa că deflagrația doar a lăbărțat habitaclul fără să scape nimic pe-afară.

Măcar BMW învață din greșeli și ascultă părerile publicului, pentru că noua generație, denumită Seria 6 Gran Turismo (și care va rămâne singura cu acest nume după ce vechile Seria 6 Coupe, Cabrio și Gran Coupe se vor retrage din producție anul acesta) are proporții mai echilibrate. Plafonul stă mai jos cu 21 mm și nu mai este la fel de ridicat în zona posterioară, silueta generală apropiindu-se mai mult de cea a unui coupe. Lungimea a crescut cu 87 mm, ajungând la 5.091, iar interiorul măsoară 3.070 mm, adică este identic cu cel al Seriei 7. Și asta pentru asemenea predecesoarei sale, Seria 6 GT folosește o platformă derivată din cea a navei-amiral BMW, care opțional poate avea suspensie pneumatică pe ambele punți. Ceea pe Seria 5 nu poți configura, deci ține minte informația asta pentru atunci când vei vedea că un 630d xDrive GT este cu vreo 6.000 de euro mai scump decât un 530d xDrive Touring.

Din față, aduce a Seria 5 și oferă cam același lucru. Faruri full LED în standard, opțional și adaptive care bat până la 500 m, grilă a radiatorului care se închide pentru în numele economiei de carburant și emisiilor de carbon, plus prize de aer pe aripi, în spatele roților frontale, care chiar au rol funcțional, lucrând împreună cu aerisirile din spoilerul frontal pentru a răci mai eficient frânele. În schimb, de la montantul A, dispare orice asemănare cu 5-ul. În primul rând, ceva absolut adorabil: ușile nu au rame la geamuri. Este o trăsătură foarte sexy, care sper să nu dispară vreodată (sunt foarte puține mașini cu patru uși care oferă așa ceva – așa numitele coupe-uri în patru portiere). O altă particularitate a Seriei 6 GT este și decupajul mai generos al portierelor, care face accesul mult mai facil, în special în spate, iar spatele de notchback cu hayon acționat electric ascunde un portbagaj enorm. Cu 110 l mai mare decât la Seria 5 GT, portbagajul noului BMW Seria 6 GT măsoară 610 litri și poate fi extins până la 1800 de litri prin rabatarea banchetei.

Bineînțeles, hayonul se poate deschide și prin pendularea piciorului pe sub spoilerul posterior, iar marginea de încărcare este mai joasă decât la Seriile 5 și 7. Capacul interior al hayonului poate fi depozitat în siguranţă și sub podeaua portbagajului, atunci când sunt transportate obiecte voluminoase și este rabatată bancheta.

Planșa de bord este similară celei de la Seria 5, ceea ce însemnă că este ergonomică și impecabil finisată. Cei de la BMW spun că în cazul Seriei 6 atenția la detalii este chiar mai mare, însă consider că nivelul atenției la detalii și calitatea materialelor sunt excelente în oricare dintre aceste automobile. Seria 6 GT dispune standard de tapițerie de piele Dakota, iar opțional poate fi configurată cu piele exclusivistă Nappa. Pe consola centrală se găsește un display de 10,25 inchi pe care este afișată interfața ultimei evoluții a sistemului de infotainment iDrive. Acest poate fi controlat prin atingerea ecranului, prin controlerul rotativ de pe consola centrală, prin comenzi vocale sau chiar prin gesturi ale mâinii prin aer. Aceste funcționalități, alături de pachetul generos de sisteme de asistare a conducerii tind să devină o constantă în gama BMW, fiind adoptate și de noua generație BMW X3. Că tot am adus vorba de asistenţă, Seria 6 GT dispune de toate sistemele disponibile în prezent pe modelele premium, inclusiv conducere semiautonomă.

Conectivitatea este un alt punct forte, iar cireașa de pe tort este sistemul care poate detecta locurile de parcare libere dintr-o anumită zonă, salvând astfel timp prețios. Funcția este deocamdată disponibilă doar în anumite țări din vestul Europei, deci vorbim doar de ce ar putea face mașina pentru tine dacă ai locui într-o țară dezvoltată. Măcar conexiunea mobilă va funcționa foarte bine și în România, așa că mașina va oferi informații live despre starea vremii, știri, acces la principalele platforme de streaming audio, plus un hot-spot pentru până la 10 dispozitive mobile.

Însă punctul forte al Serie 6 Gran Turismo rămâne spațiul din interior, în special în zona capului. Persoanele înalte nu vor avea nicio problemă să stea confortabil pe banchetă, iar un șofer de înălțime medie ar putea conduce foarte bine și cu un joben pe cap. Ceea ce-mi aduce aminte de un moment frumos din concediu…

Gama de motorizări a Seriei 6 Gran Turismo este deocamdată limitată la trei versiuni: 630i, 640i și 630d – ultimele două disponibile și cu tracțiune integrală. Anul viitor, va fi introdus și 640d, care va fi probabil cel mai bun compromis între consum și performanțe. Impresiile mele se limitează deocamdată la 640i xDrive, care în timpul turei de 65 km din Portugalia, mi-a scos un consum mediu de vreo 17 l/100 km.

Am ajuns târziu în prima zi de teste, iar colegul slovac cu care trebuia să împart mașina plecase deja de unul singur. Perfect, mai mult condus pentru mine. Preiau cheia cu display de la o Seria 6 GT albă în echipare M Sport și mă îndrept către mașină. Profit de ocazie să mai aflu câte ceva de la experții BMW aflați prin preajmă și mi se confirmă bănuielile despre mașină: are gene de Seria 7. Puntea față, chiar și în echiparea de bază, fără suspensie pneumatică, are aceleași brațe și aceeași configurație generală. Aflu în schimb că puntea spate este preluată de la Seria 5 Touring, pentru a permite o podea mai joasă a portbagajului și o lățime mai mare a suprafeței de încărcare. Sunt invitat să urc în spate, unde văd că mai am o palmă până la plafon. Spre deosebire de vechea Serie 5 GT, bancheta a fost coborâtă, renunțându-se la șederea „ca la teatru” din habitaclu. Tetierele pot avea pernuțe ca la Seria 7, însă per total, tot nu te simți ca în Șeptar. Cine caută exclusivism și statut social, Seria 7 este o alegere sigură.

Am plecat din superbul resort pe un traseu predefinit de organizatori, care includea și o scurtă porțiune de drumuri montane, un tur pe coastă (unde am văzut un Mercedes-Benz 190 SL, dar nu m-am putut apropia mai mult pentru că tocmai se filma o scenă dintr-o producție Hollywoodiană) și câteva zeci de kilometri de autostradă.

În continuare sunt de părere că o mașină de dimensiunile Seriei 6 trebuie să aibă sub capotă o motorizare de minimum șase cilindri, al cărei sunet este o delectare la fiecare apăsare a pedalei de accelerație. Cei 340 CP și 450 Nm împing cu ușurință cele 1,9 tone ale automobilului, oferind satisfacții iubitorilor de viteză. Transmisia Steptronic cu 8 rapoarte continuă să fie una dintre cele mai bune cutii de viteză automate din piață, schimbând întotdeauna inspirat, iar în funcție de stilul de condus adoptat, trecerile de la o treaptă la alta pot fi imperceptibile sau ușor agresive. Direcția integrală face mașina să se simtă mai compactă la manevrele de întoarcere sau parcare, oferind și un plus de agilitate pe virajele abordate rapid.

Poziția de condus este mai înaltă decât la restul limuzinelor bavareze, iar asta diluează din dorința de a conduce sportiv. Poate tocmai din acest motiv nu m-am grăbit să-i testez limitele aderenței pe drumul care străbate munții Sintra. M-am oprit de mai multe ori pentru a fotografia peisajele superbe, apoi am zăbovit vreo 15 minute și pe malul oceanului, am pornit și un video live pe Facebook pentru a spune câteva impresii despre mașină. După care, în timp ce eram pe autostradă, am realizat că destinația de pe GPS nu este hotelul unde urma să aibă loc conferința de presă BMW, ci o benzinărie aflată la 50 km de hotel. Fără să stau pe gânduri și să mă întreb cine a greșit, aleg rapid destinația corectă salvată pe butonul nr. 2 al sistemului multimedia și măresc pasul. Încă eram live pe Facebook și nu voiam să par un nebun care aleargă cu 200 km/h prin Portugalia, însă nici nu aveam timp să mă mai opresc și să pun stop transmisiunii. Am crescut treptat ritmul deplasării încă vreo 10 minute, timp în care m-am simțit ca la Big Brother, încercând să transpir doar pe partea care nu se vede pe cameră, după care am întins o mână la telefon și-am omorât Facebookul. Ce a urmat nu poate fi povestit aici din motive lesne de înțeles, dar vă pot spune că până 190-200 km/h încă se poate purta o discuție normală în noul BMW Seria 6 Gran Turismo. Antifonarea și optimizarea aerodinamică își fac treaba foarte bine. După 210 km/h totul devine mai greu, pentru că sistemul de menținere activă a benzii de rulare nu mai funcționează, iar sistemul de climatizare face eforturi să răcească obiectul foarte încins de pe scaunul din stânga față. După 230 km/h zgomotul de rulare devine deranjant, dar poate fi acoperit ușor printr-o scurtă rotire a degetului arătător în zona de deasupra tunelului median. Cel puțin asta mi-au spus colegii bulgari la masa de seară, căci nu vreau să insinuez că am condus eu așa. De adăugat că sistemul audio Bowers & Wilkins cu 10 canale, 1400 W și 16 incinte acustice poate adăuga oricând o notă de dramatism oricărei experiențe.

15 minute mai târziu, parcam în fața hotelului și încercam să-mi controlez respirația pentru a calma pulsul care probabil că mi se vedea prin cămașă. „How was it?”, mă întreabă tipul de la BMW care prelua mașinile după fiecare test-drive. „Well… confy and fast!”

Până la urmă, așa și trebuia să se simtă, nu? M-am distrat. Acum aștept amenzile… adică ei, „colegii bulgari”.

Foto: BMW