În disperarea de a acoperi găurile bugetare de miliarde de euro, Guvernul României a pregătit pe la mijlocul verii un draft de Ordonanță de Urgență care modifică Legea 227/2015 privind Codul Fiscal. Printre măsurile menite să colecteze bani la buget se numără și o serie de abrogări ale literelor de lege care specificau scutirile de la impozitarea mijloacelor de transport – literele b), c), e), g), h), i), k), l), m), n) și p). Nu mai intru în amănunte despre celelalte categorii abrogate care specificau scutirea pentru persoanele cu handicap, persoane din zone defavorizate, fundații, minorități, etc. Subliniez doar că litera h) specifica scutirea vehiculelor istorice. În noul text legislativ, la litera h) vor fi menționate vehiculele hibride, momentan scutite parțial de impozit, care astfel vor fi scutite integral.
Așadar, dacă ordonanța va fi adoptată în această formă, toate vehiculele istorice vor fi impozitate începând din 2023. Indiferent de vechime, de proveniență, de raritate sau de valoare. Schema de impozitare va fi cea din prezent, iar în cazul modelelor cu motoare de peste 3,0 litri (și aici nu intră doar modelele americane, ci și unele modele ARO cu motorul diesel D127 „de Brașov”) taxarea va fi usturătoare, de la 5000 lei/an în sus! Se va pune impozit pe istorie, pe artă, pe munca și sacrificiile celor care salvează și recondiționează mașini.
Însăși taxarea bazată pe capacitatea cilindrică nu mai este de mult relevantă pentru piața auto din zilele noastre. Există mașini de peste 400-500 CP, cu motoare de 3,0 litri, care mulțumită unui sistem mild-hibrid sunt clasificate ca hibride și taxate cu sume infime. Vorbim de mașini de peste 100.000 de euro, poate chiar apropiate de 200.000 de euro, care sunt taxate mai puțin decât o berlină de familie cu motor care depășește puțin peste 2,0 litri. Cilindreea nu este neapărat un marker al puterii, al excesului, al potenței financiare a celui care a conduce – ba din contră, există motoare mari neașteptat de economice, fiabile și manierate. Mazda este unul dintre constructorii care a demonstrat constant avantajele unui motor „relaxat”.
Revenind la mașinile clasice, libertatea acestora va fi atacată și de viitoarea rovinietă, TollRo, care va taxa în funcție de norma de poluare. În prezent, vehiculele istorice sunt scutite de taxa drum (scutirea se face doar după transmiterea unei cereri către CNAIR la care se atașează o copie după CIV cu mențiunea „vehicul istoric”), dar în legea publicată luna trecută, care va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026, scutirea a fost abrogată. Va fi absurd să taxezi vehiculele istorice pentru că sunt poluante. E ca și când ai înjura un bătrân pentru că traversează prea încet pe trecere.
Peste tot în țările civilizate, vehiculele istorice au un regim special. Sunt scutite de taxe, de restricții, iar această cultură este încurajată. Dar cum noi stăm cam prost la capitolul cultură (fie ea de orice fel), alegem să băgăm taxe să ucidem și acest flagel al pasionaților de vehicule istorice… Doamne-ferește să mai tăiem din pensiile alea (atât de) speciale….