Home Featured Mașinile clasice vor plăti taxa de drum

Mașinile clasice vor plăti taxa de drum

by Mash

Mașinile de epocă sunt iubite de toată lumea. Pentru că sunt inedite, pentru că stârnesc nostalgie, admirație sau bucurie. Pentru că sunt o celebrare a istoriei, a tradițiilor, dar și pentru că au pus umărul la evoluția omenirii, oferind, în primul rând, libertate! Și tocmai din aceste motive, vehiculele istorice sunt astăzi celebrate și protejate în majoritatea țărilor dezvoltate, fiind clasificate ca bunuri de patrimoniu și bucurându-se astfel de o serie de scutiri și facilități fiscale.

Nu orice mașină veche devine, automat, un vehicul istoric. În țara noastră, certificatele sunt eliberate de Retromobil, autoritate națională FIVA (Federația Internațională a Vehiculelor Istorice). Pe lângă o vechime de peste 30 de ani a vehiculului, este necesar ca acesta să fie original (conservat sau recondiționat) ca atunci când a ieșit de pe porțile fabricii sau, dacă există modificări, acestea să fi fost realizate cu mai bine de 30 de ani în urmă. Odată obținut certificatul de vehicul istoric, acesta este înregistrat la RAR care eliberează un nou număr de omologare, iar în cartea de identitate a vehiculului este trecută mențiunea „Vehicul Istoric”.

În România, vehiculele istorice sunt scutite de impozit și, până recent, de rovinietă. Însă în acest an, pe fondul presiunilor venite din partea UE pentru a respecta deficitul bugetar asumat, Guvernul României a decis să elimine aceste scutiri. În vară a apărut în spațiul public un proiect de lege a codului fiscal care elimina scutirea de impozit a vehiculelor istorice – în locul lor fiind scutite hibridele (care se bucură deja de reducere cuprinsă între 50 și 100%, în funcție de politica fiscală a fiecărui județ). Pentru că multe dintre mașinile clasice au motoare de mare cilindree, în unele cazuri impozitul ar putea echivala chiar și jumătate din valoarea mașinii – cel mai bun exemplu fiind cel al unui ARO 24 cu motorul diesel de 3,1 litri, la care impozitul ar ajunge la 6000 de lei pe an. O astfel de măsură ar duce la casarea sau exportarea unui număr mare de automobile istorice, distrugând această cultură în țara noastră. Din fericire, după numeroase discuții cu executivul, Retromobil Club România a reușit să elimine modificarea legislativă, iar vehiculele istorice vor rămâne în continuare scutite de impozit.

Din păcate, începând cu 16.10.2023, vehiculele istorice vor fi obligate să achite taxa de drum. Legea 226/2023 adoptată în această vară elimină scutirea de care se bucurau mașinile de epocă și, mai mult, începând din 2026, odată cu taxarea diferențiată în funcție de norma de poluare, acestea vor plăti mai mult. Iar dacă în cazul autoturismelor taxa nu este atât de mare, trebuie amintit că în parcul de vehicule istorice există și autobuze sau autocamioane de epocă, pentru care rovinieta ajunge și la peste 1200 de euro pe an. Deși Retromobil a trimis o adresă către CNAIR imediat după apariția în spațiul public a proiectului de lege, aceasta a rămas fără răspuns, iar legea a fost adoptată nemijlocit. Este o măsură care creează un precedent periculos, punând un semn de egalitate între mașinile de epocă și celelalte vehicule, în condițiile în care cele aproximativ 10.000 de vehicule istorice din România nu reprezintă nici măcar 0,1% din parcul auto național, iar utilizarea acestora se limitează doar la evenimente și parade retro…

Foto: Iulian Dnistran

You may also like

Leave a Comment