Home Featured Anuarul mașinismului din România

Anuarul mașinismului din România

by Mash

https://www.facebook.com/masinistul/videos/734901423365171/

Într-o țară în care cultura auto este încă un flagel care încearcă să spargă crusta groasă a semidoctismului, Concursul de Eleganță Sinaia este ca un manifest al valorilor pe care ar trebui să se sprijine dragostea pentru mașini. Pe domeniul superb al Castelului Peleș se strâng în fiecare an, în ultimul sfârșit de săptămână din iunie, unele dintre cele mai frumoase creații automobilistice de pe plaiurile noastre – și nu numai, asta pentru că numărul participanților străini crește la fiecare ediție, în acest an fiind prezente în concurs mașini din Ungaria, Bulgaria și chiar Marea Britanie. În total, la Concursul de Eleganță Sinaia din acest an au fost înscrise 32 de automobile istorice, împărțite în șase categorii. Pe lângă concursul propriu-zis, la Sinaia au putut fi admirate și șase automobile de excepție din colecția BMW Classic. Principala atracție a fost, de departe, un BMW 328 Mille Miglia Roadster, a cărui prezență în România a avut o dublă semnificație. Acest automobil este unul dintre cele trei care au participat la Marele Premiu al Orașului Brașov în septembrie 1940.

Din cauza războiului, mașinile nu au evoluat decât în calificările competiției, fiind apoi obligate să se întoarcă în Germania. În 1950, odată cu încheierea ostilităților și revenirea curselor de coastă în calendarul competițional, Marele Premiu al Orașului Sinaia a fost câștigat de pilotul român Marin Dumitrescu, la volanul unui automobil BMW 328 pe care l-a modificat în cadrul Uzinelor Vulcan din București. 67 de ani mai târziu, la Sinaia, „nea Marin” a avut parte de o reuniune emoționantă cu mașina care i-a adus victoria în „Cursa vieții mele”.

 

Moment istoric la deschiderea concursului

Publicul numeros prezent la Concursul de Eleganță Sinaia din acest an a fost martor la un moment extrem de emoționant. Pe covorul roșu din fața Castelului Peleș a rulat un superb BMW 328 Mille Miglia, avându-l la bord pe celebrul pilot Marin Dumitrescu.

În vârstă de 98 de ani, cu peste 30 de titluri de campion, Marin Dumitrescu a construit mașini de curse, a constituit echipe de raliu și a fost mentor pentru mai multe generații de piloți care au făcut performanță și dincolo de hotarele României. Cariera competițională și-a început-o cu motociclete de 125 cmc, activând la cluburile sportive Steaua și Dinamo, unde a obținut primul său titlu de campion la motocros. În 1948 a debutat în cursele de circuit și coastă la volanul unor modele Jeep modificate, ulterior trecând la un BMW 328 pe care l-a “îmbunătățit” în uzinele Vulcanul din București. Între 1949 și 1958, Marin Dumitrescu a devenit în repetate rânduri campion absolut de viteză pe circuit și în coastă. Cariera sa competițională s-a extins și la cursele de raliuri, unde a câștigat numeroase alte titluri, ultimul fiind obținut în 1976 la volanul unui model Dacia 1300.

Vizibil copleșit de emoție, cu ochii înlăcrimați, „nea Marin” a rememorat bucuria pe care a trăit-o în urmă cu 67 de ani în același loc, lângă același model de automobil, cu care i-a învins pe Jean Calcianu și Petre Cristea, cei mai titrați piloți români la momentul respectiv.

În timp ce BMW 328 şi Marin Dumitrescu au marcat începutul evenimentului, parada mașinilor prin fața Castelului Peleș a fost încheiată cu prezentarea “Blue Streamline” Braşov, cea mai de succes echipă românească din Formula Student, ca o referinţă pentru următoarele legende din industra auto şi din lumea motorsportului mondial. Pentru că echipele de Formula 1 și-au făcut un obicei în ultimii ani de a recruta noi membri direct de pe băncile facultății, care se fac remarcați în campionatul Formula Student.

 

Un concurs cu rădăcini interbelice

Organizat sub Înaltul Patronaj al M.S. Regelui Mihai I, Concursul de Eleganţă Sinaia are o tradiţie care a început la mijlocul anilor ’30, cu două evenimente organizate în 1934 şi 1935. Evenimentul de atunci purta numele „Concursul de Eleganță și Confort”, subliniind astfel cele mai apreciate trăsături ale automobilelor din acele vremuri. România a fost printre primele state din lume care au organizat acest gen de competiție, iar printre automobilele premiate la cele două ediții se numără modele Rolls-Royce, Delage, Horch sau Chrysler, confirmând încă odată statutul excelent pe care îl avea țara noastră în perioada interbelică.

 

Premii acordate în numele eleganței

Dintre cele 32 automobile înscrise în concurs, juriul i-a acordat marele premiu „Best of Show” impozantului Cadillac Series 90 V16 din 1939, aflat în proprietatea Țiriac Collection. La categoria Antebelice Cabriolet, cele trei poziții ale podiumului au fost ocupate de Kiss Tamas din Ungaria (Unic L3 Torpedo din 1925), Iulian Todirică (Fiat 520 Torpedo din 1928) și de Gabriel Bălan (EGO 4/14 din 1924). Următoarea categorie premiată a fost „Antebelice Sedan”, unde s-au impus în ordine descrescătoare Cadillac-ul V16 de la Țiriac Collection, un Fiat Balilla din 1932 deținut de Marius Vărgatu și un Mercedes-Benz 170V din 1938 al cărui proprietar este Cristian Antoniewicz.

Categoria „Postbelice Sedan”, a fost câștigată de cea mai tânără dintre cele opt automobile înscrise, un superb Citroen CX Prestige din 1983 cu care Adrian Pintea a venit pe roți din Ungaria. Pe locul doi s-a clasat un Citroen Traction B11 (1954) deținut de Serban Dumitru, iar pe ultima treapta a podiumului a urcat cunoscutul violonist român din Londra, Remus Azoiței, cu al său Renault 12 TL din 1971. Acesta din urmă a fost premiat și pentru restaurarea excelentă făcută la altelierul lui Dănuț Crainiciuc din Suceava.

Primul loc la categoria „Postbelice Cabriolet” a fost ocupat de un Citroen DS 21 Cabriolet Chapron (1971) înscris în concurs de Cars Auto Solutions, urmat de Florian Marin cu un Chevrolet Impala SS (1966) și de Ilie Zoltăreanu, cu un Cadillac Eldorado (1975). Un superb TVR Grandtura din 1964 a câștigat prima poziție din categoria „Postebelice Coupe”, fiind urmat de Chevrolet Corvette C2 din 1966, înscris de Camil Alexandru Perian și de un BMW 2000 CS din 1965, dețint de Adrian Botică.

Ca în fiecare an, categoria „Fabricat în România” a trezit un interes crescut din partea publicului, aici fiind înscrise automobile de fabricație autohtonă restaurate impecabil. Pentru prima dată a fost permisă înscrierea în concurs a vehiculelor utilitare și a celor 4×4 destinate civililor, astfel că pe primul loc s-a clasat o Dacia D6 Estafette din 1977, una dintre cele două supraviețuitoare ale seriei de 648 de exemplare asamblate în România, pe care Dudi Levente a recondiționat-o cu o atenție la detalii uluitoare. Următorea clasată a fost o Dacia 10 din 1982 deținută de domnul Dan Becheanu, iar pe locul trei a urcat o Dacia 1300 din 1972 care îi aparține lui Cezar Popescu din Constanța.

Pe lângă aceste recunoașteri, au fost acordate și câteva premii speciale. De exemplu, premiul pentru cel mai bine conservat vehicul istoric a mers către un Peugeot 404 din 1970, înscris de Teodor Zhelev (Bulgaria), care încă purta vopseaua originală. Juriul a acordat un premiu special și familei Gîrlea din Iași alături de un Bentley S1 Special din 1957, care au impresionat prin ținuta lor asortată perfect cu mașina.

Însă cel mai „valoros” premiu poate fi considerat cel de popularitate, acordat de public, care a avut la dispoziție taloane și o urnă pentru a-și vota favoriții. Iar printre impozantele automobile din concurs, unele în valoare de câteva sute de mii de euro, premiul publicului s-a dus către un Fiat 500L din 1971, deținut de Marius Smărăndoiu din Sibiu. Poate și pentru că oricine a văzut acest Cinquento nu a putut să nu-i  zâmbească. Uneori este suficient să fii nostim, chiar și în lumea eleganței.

Foto: Dragoș Savu, BMW România, Retromobil Club România

You may also like

1 comment

Club Mazda Romania – Galerie d'images de voitures neuves septembrie 27, 2019 - 7:28 pm

[…] Download Image More @ masinistul.ro […]

Reply

Leave a Comment