Home Kilometraj Despre mașinile chintesențiale

Despre mașinile chintesențiale

by Mash

Săptămânile trecute am avut ocazia să conduc un Fiat 500L din 1970. Da, legendarul Cinquecento, mașinuța aceea mică și drăgălașă, din al cărei succes Fiat se hrănește și astăzi, vânzând o altă mașină care poartă același nume, însă care pare umflată cu pompa pe lângă original. Și care, mai nou, a devenit și electrică. Dar să ne întoarcem la poveste. Fiatul acela mic și alb de acum 50 de ani avea doar 3 metri lungime, 1,3 metri lățime, cântărea 500 kg și era propulsat de un motor de 500 cmc, care dezvolta 18 CP. Cum a fost să-l conduc? Absolut genial! Și nu l-am condus doar eu, dar l-am invitat și pe Dan Scarlat să o facă. A fost la fel de încântat. Niciunul dintre noi nu s-a plâns că n-a avut loc. Iar eu am 1,87 m înălțime, iar Dan, 1,93 m. Ne-a lipsit ceva? Nu. Ne-am dat jos mai fericiți decât ne-am urcat? Absolut, aveam un zâmbet până la urechi!

Această experiență m-a făcut să mă gândesc la cât de alintați suntem în ziua de azi. Cât de mult ne cocoloșesc mașinile, cât de simplu este să deții și să conduci o mașină și cât de nerecunoscători suntem că avem toate aceste beneficii. Fiat 500 vine dintr-o vreme în care oamenii pur și simplu se bucurau să dețină un vehicul motorizat. Era mai practic și mai confortabil decât un scuter, nu te ploua și nu te bătea vântul în el, iar cu un pic de sacrificii puteai strecura în interior încă trei pasageri. Plus o mică gentuță sub capota din față și o alta legată pe portbagajul exterior de sub lunetă. Așa se pleca în vizită la rude, în concedii și plimbări, într-o mașină de doar 18 CP!

Revenind în 2021, Dacia tocmai a lansat primul său automobil electric, Sping. Este un model produs în China, și poate fi privit ca o interpretare modernă a aceluiași concept pe baza căruia a fost realizat Fiat 500. Este un automobil esențial, ale cărui principale obiective sunt prețul redus de achiziție și asigurarea nevoilor de transport. A fost făcut să fie simplu, practic, însă la fel ca la 500, dimensiunile exterioare au fost constrânse de reducerea costurilor. A rezultat un automobil care poate acomoda cinci pasageri, însă într-un spațiu mai intim, iar confortul este invers proporțional cu dimensiunile ocupanților. Dacia Spring are dotările de bază ale unui automobil actual, precum geamurile electrice, aer condiționat și un sistem multimedia, iar bateria sa oferă o autonomie decentă. Chiar este un produs foarte interesant, o mașină revoluționară printre electrice.

Cum au reacționat internauții români la noul produs Dacia? Cu hate, evident. Spring a fost criticat, luat în derâdere și desființat. „Cum poți să ai o mașină de doar 45 CP?” Ei bine, exact așa cum puteai să ai o mașină de 18 CP în 1970. A fost criticați timpii de accelerație ai Daciei Spring, în special cel din intervalul 80-120 km/h. Și ghici ce. Fiat 500 nici nu atingea 120 km/h. Nici măcar 100 km/h nu erau garantați de constructor, viteza maximă declarată fiind de 95 km/h. Iar dacă vorbim despre dotări, versiunea Lusso (care înseamnă „lux”) a lui Fiat 500 avea buzunare în uși și scaune din vinilin. Plus, la exterior, niște bare cu protecții suplimentare în colțuri. Și cam atât. Și totuși oamenii erau fericiți să dețină unul. Și așa vor fi probabil și cei câteva mii de români care vor conduce curând un Spring. Și sper că fericirea lor o să le facă în ciudă tuturor comentacilor de pe internet.

You may also like

Leave a Comment