Home Kilometraj Mașinile ca mașinile, dar ce ne facem cu poluarea din industria textilă?

Mașinile ca mașinile, dar ce ne facem cu poluarea din industria textilă?

by Mash

Ca de fiecare dată în această perioadă a anului, este mare forfotă în magazinele de fashion. Foarte multe articole la reducere, munți de pulovere și de jeanși printre standuri și puhoiae de clienți care răscolesc câteva ore pentru a găsi un chilipir. Nu că ar avea nevoie de haine noi, ci dintr-o dorință inspirată de societatea de consum în care trăim. Și nu arăt cu degetul, pentru că și eu mă las prins frecvent în acest miraj „fast fashion”. Cumpăr pentru că este ieftin, le iau ca să fie și de multe ori nici nu ajung să le mai port vreodată. Haine de proastă calitate, făcute în Asia de oameni care lucrează în condiții grele, plătiți cu sume derizorii. Iar aceasta este doar o parte a problemei. Pentru că puțini vorbesc despre impactul pe care îl are această industrie asupra mediului înconjurător.

Te-ai gândit vreodată câtă apă se consumă pentru producerea unei perechi de jeans? 3781 de litri, adică tot atâta apă cam cât ar bea un om în cinci ani! Întreaga industrie fashion consumă anual 93 de miliarde de metri cubi de apă, ceea ce reprezintă 4% din cantitatea totală de apă dulce existentă pe glob. Și nu e vorba doar de apă! Aceeași industrie este responsabilă de 10% din emisiile de CO2 eliberate în atmosferă, depășind poluarea cauzată de traficul maritim și aerian combinat. Iar aceste emisii de gaze cu efect de seră vor mai crește cu 50% până în 2030.

Și ca să vorbim și despre mașini într-o revistă auto, voi face o paralelă: cantitatea de CO2 degajată în timpul producției unui trico este comparabilă cu cea emanată de un automobil compact în timp ce parcurge 50 km. Într-un articol apărut în presa britanică în 2019, a fost publicat un studiu din care reies mai multe concluzii șocante. De exemplu, hainele noi cumpărate în Regatul Unit în fiecare minut – cam trei tone – au generat mai mult CO2 în timpul producției și transportului la raft decât ar degaja un automobil care ar face de șase ori înconjurul lumii.

Între timp, în industria auto, se fac mari eforturi pentru reducerea emisiilor. Toți constructorii încearcă să dezvolte noi tehnologii și noi spații de producție cu impact neutru asupra mediului înconjurător.  Comisia Europeană a anunțat că din 2035 va fi interzisă comercializarea de automobile noi dotate cu motoare termice, iar din 2025 vor intra în viguare normele Euro 7, care nu vor putea fi respectate decât prin sisteme de propulsie hibride. Evident, mașinile vor deveni din ce în ce mai scumpe, vor fi introduse taxe usturătoare pentru modelele poluante, iar automobilul personal are toate șansele să devină din nou un lux după mai bine de un secol de evoluție. Păi dacă vom merge tot mai mult pe jos sau cu transportul în comun, să ne mai luăm niște haine, nu?

You may also like

Leave a Comment