Pe Vlad l-am găsit inițial sub capota Trabantului său, pe care l-a botezat Bucșă. Pentru că fix în ziua de filmări, motorul s-a trezit răgușit și dădea rateuri atunci când urca în turație. Însă Vlad nu s-a pierdut cu firea, ci s-a schimbat rapid în combinezul de lucru și a căutat problema. „Ori este de la carburator, ori din aprindere”, spunea în timp ce demonta calandrul pentru a putea accesa mai ușor compartimentul motor. În mai puțin de 15 minute, carburatorul a fost demontat, spălat cu benzină, suflat cu aer comprimat și remontat la loc. Însă rateurile nu au dispărut, așa că tânărul mecanic și-a îndreptat atenția către platini, care se pot accesa prin pasajul roții din dreapta. După ce a încercat și o aprindere electronică (care nu a rezolvat însă problema), Vlad a montat un alt set de platini și… voila! Bucșă torcea ca un motan satisfăcut. Gata, putem trece la treabă!
O mică filă de istorie
Lansat în 1964 ca o evoluție a modelului P60, Trabant 601 a rămas în producție fără prea multe modificări până în 1990. Denumirea mașinii se traduce prin „satelit” sau „însoțitor”, fiind inspirată de Sputnik, primul satelit artificial lansat de URSS. Deși se dorea un rival al popularei Broscuțe din Germania de Vest, limitările tehnologice ale comunismului au făcut ca Trabantul să folosească un motor în doi timpi interbelic, de origine DKW.
Cu toate că era deja depășit moral și tehnologic încă din anii `70, timpii medii de așteptare pentru un exemplar ajungeau și la 10 ani. Chiar și anii `80 a fost o mașină foarte dezirabilă pentru cei din Germania de Est, astfel că numărul total de Trabanturi 601 produse în cei 26 de ani se apropie de 3 milioane de unități. Iar în ciuda casării masive a acestor mașini după căderea Zidului Berlinului, încă mai există supraviețuitoare care sunt salvate și recondiționate, apoi etalate cu multă mândrie la paradele dedicate vehiculelor istorice. Cine ar fi crezut că bietul Trabi, ajuns un subiect de glume în anii `90, va ajunge să fie admirat și apreciat din nou?
O alegere îndrăzneață
Deși, de obicei, tinerii proaspăt posesori de permis de conducere își doresc o mașină nouă, Vlad s-a îndreptat către un clasic. Avea nevoie de ceva ușor de condus și de întreținut, dar care să atragă și atenția pe care și-o dorește un liceean. Așa a ajuns adolescentul să-și caute un Trabant, care, paradoxal, îndeplinea toate condițiile: este o mașină ieftină, economică și tot mai rară, care atrage atenția tuturor, indiferent de vârstă. Tinerii sunt amuzați, vârstâncii sunt nostalgici, dar nimeni nu poate rămâne indiferent. După îndelungi căutări, Vlad a găsit acest Trabant într-un sat din județul Argeș. Însă automobilul nu arăta nici pe departe așa cum îl vedeți acum, ci era o epavă folosită de fostul proprietar ca spațiu de depozitare și uscare a cerearelor.
Vlad și-a sacrificat o întreagă vacanță de vară pentru a face Trabantul să renască. Deși nici nu împlinise încă 18 ani și fără a avea cunoștințe de mecanică, tânărul a lucrat în mare parte singur la mașină. Motorul a fost refăcut, caroseria revospsită, iar interiorul a fost tapițat cu materiale asemănătoare celor cu care a ieșit pe poarta uzinei de la Zwickau acum trei decenii. Însă efortul depus nu a fost de prisos, penru că Bucșă este acum mai vesel și mai sprinten decât a fost vreodată. Și unde mai pui că fiecare drum către școală este o adevărată… paradă!
<<Fragment din materialul publicat în revista Auto Motor și Sport nr 5/2017>>
1 comment
Bună ziua, ce tip de buji are. Mulțumesc